Seed cycling, de nieuwe trend voor je hormonen

Seed cycling is dé nieuwe trend voor het in balans houden van je hormonen. Wat is het? En werkt het?

In Amerika is het een trend en in Nederland zal je het binnenkort vast vaker voorbij zien komen: seed cycling, ofwel: het eten van bepaalde zaden om de hormonen rond je menstruatie te ondersteunen en hormonale klachten te verminderen.

Bij seed cycling eet je in de eerste helft van je cyclus dagelijks 1 eetlepel gemalen lijnzaad en 1 eetlepel pompoenpitten. Tijdens de tweede helft eet je dagelijks 1 eetlepel zonnebloempitten en 1 eetlepel sesamzaad. In dit blog duik ik dieper in op seed cycling. Wat is de theorie erachter? En niet onbelangrijk: werkt het ook echt? Lees snel verder en vind het uit!

Seed cycling en je cyclus

Met seed cycling is het doel voedingsstoffen aan te leveren die de verschillende hormonen rondom je cyclus zo optimaal mogelijk ondersteunen. Daarbij volg je de twee delen van je cyclus; de fase vóór en de fase na je eisprong.

De eerste helft van je menstruatiecyclus wordt de folliculaire fase genoemd, die gemiddeld zo’n 14 dagen duurt tot je eisprong. In deze fase rijpen er een aantal eitjes in je eileiders onder invloed van oestrogeen en wordt je baarmoederslijmvlies steeds dikker en beter doorbloedt. Alles om een eventueel bevrucht eitje een warm welkom te geven. Ook stijgt het gehalte aan testosteron in je bloed wat ervoor kan zorgen dat je heel handig net rond je eisprong in de ‘babymaak’ modus bent. Het follikelstimulerend hormoon en luteïne zorgen uiteindelijk voor een eisprong in het midden van je cyclus.

Vlak na je eisprong daalt het oestrogeenniveau even en begint de luteale fase waarin het hormoon progesteron, tezamen met oestrogeen, geleidelijk stijgt om een eventueel bevrucht eitje goed te laten innestelen. Vindt er geen bevruchting plaats, dan dalen de gehaltes van deze hormonen weer en word je ongesteld. Vervolgens begint de hele riedel weer van voren af aan.

Ondersteuning met zaden

Met het eten van lijnzaad en pompoenpitten wordt verondersteld dat je de aanmaak van oestrogeen en testosteron in de eerste helft van je cyclus ondersteunt. Het sesamzaad en de zonnebloempitten in de tweede helft van je cyclus, zijn gericht op het optimaal ondersteunen van de aanmaak van progesteron. Seed cycling wordt door vrouwen ingezet bij verschillende soorten klachten die met een onbalans in hormonen te maken hebben. Zoals: onregelmatige menstruaties, PMS, PCOS, onvruchtbaarheid en overgangsklachten.

Dit is het idee erachter

In de eerste fase van je menstruatie is vooral oestrogeen van belang voor het rijpen van de eicellen en komt er ook een pufje testosteron vrij. Om de productie hiervan te ondersteunen eet je lijnzaden en pompoenpitten. Lijnzaden bevatten fyto-oestrogenen in de vorm van lignanen die het effect van oestrogeen kunnen nabootsen in het lichaam. Pompoenpitten zijn rijk aan zink wat van o.a. belang is bij de productie van testosteron.

In de tweede helft van je cyclus (de luteale fase) speelt oestrogeen nog steeds een bescheiden rol maar steelt vooral progesteron de show. In deze helft van je cyclus eet je sesamzaden en zonnebloempitten. Sesamzaden bevatten, net als lijnzaad, lignanen voor de oestrogeenproductie en zonnebloempitten zijn rijk aan vitamine E wat de progesteronproductie ondersteunt.

Lees ook

Hebben je hormonen echt zoveel invloed op je stemming? Hier lees je alles wat je moet weten over je hormonen.

Zo doe je het

Je begint op de eerste dag van je menstruatie tot en met dag 14 met het eten van elk 1 eetlepel versgemalen lijnzaad en 1 eetlepel pompoenpitten. Van dag 15 t/m 28 eet je dagelijks 1 eetlepel versgemalen sesamzaad en 1 eetlepel zonnebloempitten.

ls je cyclus niet helemaal regelmatig is dan volg je je eisprong en pas je het eten van de zaden daarop aan. Vrouwen in de overgang kunnen op elk moment beginnen met de zaden en vervolgens bovenstaand schema aanhouden. Ook wordt soms geadviseerd om de fase van de maan te volgen en de cyclus te starten met nieuwe maan.

Werkt het?

Er zijn geen specifieke onderzoeken gedaan naar seed cycling dus de methode is niet wetenschappelijk onderbouwd en alleen gestoeld op gebruikservaringen. Wel zijn er onderzoeken naar de effecten van de zaden en hun inhoudsstoffen zelf.

Zo zijn er wat kleine onderzoeken die erop duiden dat de fyto-oestrogenen uit lijnzaad de menstruatiecyclus kunnen reguleren. Echter de effecten van deze fyto-oestrogenen zijn maar zwak vergeleken met lichaamseigen oestrogeen. Zink en vitamine E zijn van belang voor een gezonde hormoonhuishouding, maar ook hier zijn er geen specifieke onderzoeken die aantonen dat ze de hormoonbalans ook daadwerkelijk positief beïnvloeden.

Dat er geen onderzoeken zijn betekent natuurlijk niet automatisch dat het niet werkt, alleen dat er nog geen bewijs voor is en de effecten puur gestoeld zijn op ervaringsverhalen.

Conclusie

Op zich is seed cyling een vrij onschuldige methode die je zeker kunt uitproberen. Veel vrouwen hebben er baat bij. Maar, er zitten ook wel wat kanttekeningen aan. Zo zijn zaden rijk aan fytinezuur, een stof die de opname van mineralen in je darmen kan belemmeren. Ook bevatten zaden andere zogenaamde anti-nutriënten zoals lectinen, die mogelijk je darmslijmvlies kunnen irriteren. Door de zaden een nacht van tevoren in de week te zetten kun je de effecten van fytinezuur verminderen.

Verder kunnen zaden soms, net als noten, door schimmelvorming tijdens de opslag mycotoxinen bevatten. Ook is het van belang dat je het lijnzaad vlak voor consumptie zelf maalt, zodat het echt vers is. Wanneer het lijnzaad al gemalen is, kunnen de vetten die het bevat snel oxideren, waarmee je je gezondheid geen goed doet.

Daarnaast is seed cycling alleen niet voldoende als je echt klachten hebt. Gezonde voeding, voldoende slaap, beweging en ontspanning zijn daarvoor in de basis heel belangrijk. Bovendien is het dagelijks eten van zaden een vrij omslachtige methode en zijn er krachtiger supplementen en kruiden om je hormoonbalans te reguleren.

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.