Het geheim van afvallen

Afvallen? Dit is het geheim van jouw succes!

Hoe blijven slanke mensen toch zo slank? Zijn het hun genen? Doen ze iets anders met hun voeding? We verklappen de geheimen van hun succes.

Als je bezig bent met afvallen kan je wel eens met een schuin oog naar slanke mensen kijken. Weten zij iets wat jij niet weet? Hoe kan het toch dat ze, zo lijkt het, moeiteloos slank blijven? Zijn het hun genen of eten ze echt anders? Vaak hebben mensen die op een gezond gewicht zijn een aantal handige gewoontes waar jij ook je voordeel mee kan doen. We zetten ze hier voor je op een rij.

1. Niet diëten

Iedereen die wel eens op dieet is gegaan, weet dat het vaak afzien is. Je begint gemotiveerd maar zwicht vaak halverwege omdat je het strenge regime niet vol kan houden. Wat je niet mag, wil je vaak heel graag juist wél hebben. Dus die koekjes in de kast roepen extra hard je naam en dan heb je heel wat wilskracht nodig om die te weerstaan. Het geheim van slanke mensen zit hem erin dat ze zichzelf niets ontzeggen. Door jezelf af en toe wat lekkers te gunnen zal je niet snel doorslaan in eetbuien en blijf je veel makkelijker op gewicht. Je kan hiervoor goed de 80/20 regel gebruiken: dat betekent dat je 80% van de tijd gezond eet en 20% reserveert voor een patatje of taartje op zijn tijd.

2. Veel bewegen

We kennen allemaal wel mensen die veel met hun handen praten en over het algemeen heen beweeglijk zijn. Het blijk dat dit soort kleine bewegingen uiteindelijk toch best optellen als het om verbranden van calorieën gaat. We hebben vaak geleerd dat als je gaat sporten, je dat dat aaneengesloten doet. Dus een uur achter elkaar hardlopen of in de sportschool zweten. Maar dat is niet altijd vol te houden. Wat je kan helpen is om gedurende dag veel te bewegen en overal je momentjes te pakken. Dus altijd de trap pakken in plaats van de lift, even wat kniebuigingen doen terwijl je staat te koken, lekker achter je kinderen aanrennen. Zo kom je op een makkelijke manier aan je portie beweging.

3. Langzaam eten

Wist je dat het wel twintig minuten duurt voordat je hersenen een signaaltje geven of je vol zit of niet? In de tussentijd kan je al heel wat naar binnen gestouwd hebben. Langzaam eten is dan ook je ticket naar een slanker lijn. Het helpt daarbij om echt aandacht te hebben voor je maaltijd. Dek de tafel, haal je mooiste servies uit de kast en ga er eens lekker voor zitten. Je zal zien dat je minder eet als je langzamer eet.

4. Zelf koken

Als je het druk hebt is het heel verleidelijk om te kiezen voor pakjes en zakjes en kant en klare maaltijden. Je verliest dan wel het zicht op wat je nou precies binnenkrijgt. Door zoveel mogelijk zelf te koken en te bereiden weet je precies wat er in je maaltijden zit en voorkom je dat je teveel suiker en calorieën binnenkrijgt. Je kan bijvoorbeeld in het weekend lekkere, gezonde dingen klaar maken om doordeweeks te eten. Zoek op internet eens naar ‘mealpreppen’ dan vind je allerlei handige tips.

5. Niet stressen

Als je stress hebt schreeuwt je lichaam vaak om zoet, zout en vet. Liever scheur je een zak chips open dan dat je tanden in een salade zet. Op zijn beurt geeft al dat ongezonde eten je nog meer stress, want beter ga je je er vaak niet van voelen. Stress is een signaal van je lichaam dat je juist even moet vertragen. Zo kan je het maken van een gezonde maaltijd gebruiken om te ontstressen. Haal op je gemak lekkere, gezonde ingrediënten in huis, zet een muziekje op tijdens het koken en bereid mindful je maaltijd. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap.

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.

Koop ook het boek

Krachtvoer Voor Vrouwen

23,95