afvallen kerst

Afvallen, de Kerst & Oud en Nieuw editie

Rollend het nieuwe jaar in, of toch als slanke den? Deze 6 tips gaan je helpen!

Zeg je december dan zeg je eten. Dat begint al rond sinterklaas waarbij je je door een berg pepernoten heen knaagt om vervolgens met je neus in de kerstlekkernijen te belanden, die al ver voor datum in de winkel liggen. En dan als klapstuk op alle overdaad, oud en nieuw met toastjes, oliebollen, appelflappen én bubbels.
Als je een beetje op de kilo’s wil letten heb je dit jaar een driedubbele uitdaging. Dik in de lockdown, alles dicht, geen lol meer te beleven en buiten is het donker en grauw. Kom maar door met die troostzakken chips en flessen wijn, na jou de zondvloed.
Maar wacht! Er is hoop! Ooit is deze ellende voorbij, gaat de zon weer schijnen en wil je je leuke jurkje aan.  Hoe zonde als je dan ineens moet buffelen om alle opgestapelde corona- en kerstkilo’s er met pijn en moeite weer af te krijgen? Vandaar deze afvallen kerst & oud en nieuw editie. Met deze zes slimme tips ga jij slank als een den het nieuwe jaar in!

Tip 1: Niet alle dagen feest

Het is helemaal niet erg om je af en toe te laten gaan en lekker te genieten van dingen die misschien wat minder gezond zijn. Dat hoort er  gewoon bij, zeker op de feestdagen. Je kerst en oud & nieuw doorbrengen op een karig dieet van soep en salade? Daar wordt niemand vrolijk van. Waar het mis gaat is dat je vaak al lang voor die tijd aan het snacken bent en dan gaat het ineens hard met de kilo’s. Dus houd jezelf in, het is nog geen kerst! Gebruik in plaats daarvan deze gekke lockdowntijd om extra goed voor jezelf te zorgen. Pluis het internet af op zoek naar lekkere, gezonde recepten en hapjes en duik gezellig de keuken in. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens op de site van Nora French. Kies ook voor gezonde alternatieven tijdens al die avonduurtjes op de bank. Denk: een handje noten of wat olijven en vleeswaren in plaats van een zak chips, een glaasje kombucha in plaats van een glaasje wijn, een stukje pure chocola met 80% cacao in plaats van melkchocola.

Tip 2: Zorg voor een volle maag met eiwitten & vetten

Eiwitten en vetten zijn je beste vrienden als om afvallen gaat. Vooral eiwitten kunnen je zo verzadigen dat je simpelweg geen trek meer hebt in wat dan ook. Bedenk maar dat je na het eten van een dikke biefstuk vaak geen zin meer hebt in een toetje, maar na een bord pasta vol koolhydraten? Dan kunnen er altijd nog meer koolhydraten bij. Eiwitten en vetten houden je bloedsuikerspiegel goed stabiel en hoe minder die daalt en stijgt, hoe minder cravings je hebt. Deze truc werkt helemaal goed als je je dag al start met eiwitten. Dus doe er je voordeel mee en eet in de ochtend een omelet met wat groenten, een kom Griekse yoghurt met bosvruchten en noten of een smoothie met een schep proteïne poeder. Probeer op de feestdagen zelf ook de snelle koolhydraten zoveel mogelijk te weerstaan en schep je bordje daarentegen vol met groenten, vlees, vis en/of vegetarische opties.

Tip 3: Gezond eerst

Houd jezelf op de feestdagen voor, dat bij alles wat je voorgeschoteld krijgt of zelf gaat maken, dat je je buik eerst vult met de meest gezonde opties. Hoe voller je maag daarmee zit, hoe kleiner de kans dat je je over eet aan allerlei dikmakers. Daarmee krijg je ook direct lekker je portie groentes binnen.

Tip 4: Leg je bestek neer

Het duurt zo’n twintig minuten voor je hersenen een verzadigingsreflex geven dat je genoeg hebt gegeten. In de tussentijd kan je heel wat naar binnen stouwen. Eet daarom rustig, kauw goed en geniet van alle smaken en geuren. Leg regelmatig je bestek neer en klets gezellig met je tafelgenoten.

Tip 5: troost jezelf met wellness, niet met eten

Het zijn bizarre tijden waarin we leven, zeker nu Corona weer hevig aan het opvlammen is en we wederom in een zeer strenge lockdown zitten. Dat brengt allerlei gevoelens met zich mee van onmacht en zorgen tot verdriet en boosheid. Daarmee grijp je al snel naar eten voor troost of eten om je mee te verdoven of de verveling te verdrijven. Heb je de neiging om je te emoties weg te eten?Kijk dan eens hoe je jezelf kan verwennen op een manier die niets met eten te maken heeft. Bijvoorbeeld lekker uitgebreid douchen, een maskertje nemen, je nagels lakken, je extra mooi aankleden of iets leuks voor jezelf kopen.

Tip 6: Keep your eyes on the prize

Je hersens gedragen zich soms net als kleine kinderen, wat ze willen dat willen ze nu! Wat de consequenties daarvan zijn op langere termijn boeit ze niet veel, de toekomst is toch ver en ongewis. Vandaar dat het zo moeilijk is je aan een dieet te houden, overal zijn verleidingen en ach even wat lekkers kan toch geen kwaad? Probeer daarom je eyes on the prize te houden. Visualiseer je slanke zelf en houd dat beeld zo levendig mogelijk. Zie en voel jezelf over het strand lopen met een goed gevoel over je lichaam, bedenk hoe fijn het is als een broek soepel over je billen glijdt bij het aantrekken. Kate Moss zei: ‘Nothing tastes better than thin feels’.

Zet hem op en geniet van de dagen die komen!

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.