Krachtvoer voor Vrouwen logo 4x
Search
Close this search box.
intermittent fasting-krachtvoer voor vrouwen

Intermittent fasting voor vrouwen, dit moet je weten

Steeds meer mensen doen aan intermittent fasting en dat is supergezond! Alleen als je een vrouw bent zitten er wel wat kanttekeningen aan.

Intermittent fasting

Intermittent fasting komt er kort gezegd op neer dat je een bepaalde tijd niet eet, bijvoorbeeld vanaf het avondeten tot de volgende dag rond lunchtijd. Doordat je lichaam geen calorieën binnenkrijgt verbrandt het eerst de koolhydraatvoorraden uit je lever en spieren en gaat daarna over op vetverbranding. 

 

(Gezondheids)voordelen
Gewichtsverlies/anti-aging

Naast dat intermittent fasting kan helpen bij gewichtsverlies heeft het allerlei gezondheidsvoordelen. Zo verbetert regelmatig vasten o.a. .de bloedwaarden van cholesterol. Daarnaast gaan je cellen, met een proces wat autofagie heet, in de opruim- en herstel modus. Verouderde cel onderdelen worden daarmee versneld afgevoerd. Vasten blijkt ook mogelijk een gunstig effect te hebben bij chemotherapie (uiteraard moet je dit nooit op eigen houtje proberen, maar altijd overleggen met je oncoloog)

Helder hoofd
Maar vooral het gevoel wat intermittent fasting je geeft is heerlijk; je hoofd wordt helderder, je buik platter en je hebt energie voor tien. 

Makkelijk vol te houden
Intermittent fasting is ook veel beter vol te houden dan een dieet. De periodes van ‘afzien’ zijn veel korter en in plaats van dat je na moet denken wat je allemaal wel en niet mag eten, eet je simpelweg niets. Klink top toch? Voor vrouwen zit het helaas wat gecompliceerder in elkaar.

Vrouwen en intermittent fasting

Ondanks de vele voordelen van intermittent fasting is het voor vrouwen niet altijd geschikt. Helaas zijn wij vrouwen veel gevoeliger voor een calorietekort dan mannen. Dat heeft te maken met ons vermogen om kinderen te krijgen.
Het laten groeien van een kindje in je buik en daarna vaak een periode van borstvoeding kost ontzettend veel energie. Vandaar dat je vrouwenlichaam als een havik je vetvoorraden in de gaten houdt. Het denkt wie weer komt er een toekomstige baby en maakt het je daardoor lastig om af te vallen omdat je lichaam dat vet graag als voorraadje aan houdt. Is het je wel gelukt om af te vallen, dan kunnen die kilo’s er soms in razendsnel tempo weer aanzitten, allemaal door bovenstaand mechanisme.

Schaarste
Met een tijdje niet eten geef je een duidelijk biologisch signaal af aan je lichaam. In feite een stress signaal van schaarste. Nou is een beetje stress voor je lichaam juist goed, het reageert daarop met allerlei beschermende mechanismen om er de volgende keer beter tegen bestand te zijn, hormese noem je dat.

Stress
Bij vrouwen kan intermittent fasting, zeker als je het een paar keer in de week doet, in plaats van een beetje stress voelen als serieuze, echte stress voor je lijf. Je lichaam denkt dan bij wijze van spreken dat het aan het verhongeren is met alle (hormonale) gevolgen van dien. Zo laten onderzoeken met ratten zien dat een calorietekort hun vruchtbaarheid verminderd terwijl de mannelijke ratten juist vruchtbaarder worden.
Bovenstaande betekent natuurlijk niet dat je als vrouw helemaal niet aan intermittent fasting kan doen. Daarvoor zijn de voordelen te groot. Maar als je het doet zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden.

Intermittent fasting schema’s

Er zijn verschillende methoden om aan intermittent fasting te doen:

  • Maaltijd overslaan
    Je slaat je ontbijt over en begint pas met eten rond 12 uur, of je slaat je avondmaaltijd over en eet de volgende pas weer bij het ontbijt of als je langer vast bij de lunch
  • One meal a day
    De naam zegt het al, bij deze methode eet je maar 1 maaltijd op een dag, vaak de avondmaaltij.
  • Om de dag vasten:
    Je eet de ene dag normaal en de andere dag eet je niets of niet meer dan 500 calorieën op een dag. Drinken mag wel gewoon.
  • De 5:2 methode
    Hierbij eet je 5 dagen normaal en 2 dagen eet je niet meer dan 500 calorieën op een dag
  • Eten binnen vaste tijden
    Hierbij eet je bijvoorbeeld alleen tussen 10 uur s’ochtends en 20 uur s’avonds, of tussen 12 uur en 18 uur s’avonds. Praktisch gezien sla je hierbij dus je ontbijt over en eet je na je avond eten niets meer.

Intermittent fasting, wanneer wel en wanneer niet?

 

Zo wel!

Het helpt als je lichaam voordat je gaat vasten al gewend is aan het verbranden van vet in plaats van koolhydraten. Dat bereik je door heel matig te zijn met koolhydraten en je maaltijden voornamelijk te laten bestaan uit groenten, eiwitten en goede vetten. Als je niet meer om de 2 à 3 uur honger hebt, suiker makkelijk kan weerstaan en een constant energieniveau gedurende de dag hebt zijn dat allemaal tekenen dat je lichaam goed is geworden in het verbranden van vet als voornaamste energiebron.
Daarnaast is het belangrijk dat je regelmatig beweegt, niet te veel stress hebt en goed slaapt.

Als je begint met intermittent fasting kan je het gewoon eens op gevoel proberen. We hebben allemaal wel eens dagen dat je eigenlijk geen zin hebt in avondeten of ontbijt. Of dat je te druk bent of net weg moet. We hebben van huis uit braaf geleerd dat je altijd moet eten. Oh wee als je een maaltijd overslaat! Maar juist die momenten zijn ideaal om te vasten. Eet dan simpelweg niet. Hoe vaker je dit doet, hoe vertrouwder je wordt met je lijf en de signalen die het je geeft.

Heb je liever een leidraad begin dan simpelweg met 1 dag in de week je avondeten over te slaan en de volgende dag je ontbijt. Let er altijd op hoe je je voelt en forceer niks. 
Maak het ook geen wedstrijd om zo lang mogelijk te vasten, kijk juist hoe je de periode van vasten zo kort mogelijk kan maken, waarbij je toch resultaten merkt.

Beter van niet…

Heb je hormonale problemen zoals een schildklieraandoening, onregelmatige menstruaties of ben je in de menopauze? Dan is het beter om voorzichtig te zijn met intermittent fasting. Ook als je zwanger wil worden of net een kindje hebt gekregen kan je beter even verre blijven van calorierestrictie.
Bovenal is het bij intermittent fasting belangrijk dat je goed op de signalen van je lijf let. Het moet makkelijk gaan, je moet je er goed bij voelen en het niet als een worsteling ervaren.  Doe je regelmatig aan intermittent fasting en merk je dat je langzaam in gewicht aankomt, je spiermassa kwijtraakt, je slecht slaapt, je constant hongerig bent of menstruaties overslaat, dan is het beter te stoppen.

 

deel dit artikel

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.

Deze website maakt gebruik van cookies om de website ervaring te verbeteren.