intermittent fasting vrouwen

Intermittent fasting voor vrouwen, dit moet je weten!

Steeds meer mensen doen aan intermittent fasting en dat is supergezond! Alleen als je een vrouw bent zitten er wel wat kanttekeningen aan.

Intermittent fasting

Intermittent fasting komt er kort gezegd op neer dat je een bepaalde tijd niet eet, bijvoorbeeld vanaf het avondeten tot de volgende dag rond lunchtijd. Doordat je lichaam geen calorieën binnenkrijgt verbrand het eerst de koolhydraatvoorraden uit je lever en spieren en gaat daarna over op vetverbranding.
Naast dat intermittent fasting kan helpen bij gewichtsverlies heeft het allerlei gezondheidsvoordelen. Zo verbetert regelmatig vasten o.a. .de bloedwaarden van cholesterol. Daarnaast gaan je cellen, met een proces wat autofagie heet, in de opruim- en herstel modus. Verouderde cel onderdelen worden daarmee versneld afgevoerd. Vasten blijkt ook mogelijk een gunstig effect te hebben bij chemotherapie (uiteraard moet je dit nooit op eigen houtje proberen, maar altijd overleggen met je oncoloog)
Maar vooral het gevoel wat intermittent fasting je geeft is heerlijk; je hoofd wordt helderder, je buik platter en je hebt energie voor tien. Bovendien is het veel beter vol te houden dan een dieet. De periodes van ‘afzien’ zijn veel korter en in plaats van dat je na moet denken wat je allemaal wel en niet mag eten, eet je simpelweg niets. Klink top toch? Voor vrouwen zit het helaas wat gecompliceerder in elkaar.

Vrouwen en intermittent fasting

Ondanks de vele voordelen van intermittent fasting is het voor vrouwen niet altijd geschikt. Vrouwen zijn veel gevoeliger voor een calorietekort dan mannen. Dat heeft te maken met ons vermogen tot het krijgen van kinderen. Het bouwen van een kind en daarna vaak een periode van borstvoeding kost ontzettend veel energie. Vandaar dat je lichaam als een havik je vetvoorraden in de gaten houdt voor een eventuele,toekomstige baby en het je moeilijk maakt om af te vallen. Zo heeft het bekende jojo-effect met bovenstaand mechanisme te maken.
Een tijdje niet eten, zoals je doet bij intermittent fasting, is een stress signaal voor je lichaam. Nou is een beetje stress voor je lichaam juist goed, het reageert daarop met allerlei beschermende mechanismen om er de volgende keer beter tegen bestand te zijn, hormese noem je dat. Maar bij vrouwen kan intermittent fasting, zeker als je het een paar keer in de week doet, in plaats van een beetje stress voelen als serieuze, echte stress voor je lijf. Je lichaam denkt dan bij wijze van spreken dat het aan het verhongeren is met alle (hormonale) gevolgen van dien. Zo laten onderzoeken met ratten zien dat een calorietekort hun vruchtbaarheid verminderd terwijl de mannelijke ratten juist vruchtbaarder worden. 

Intermittent fasting, wanneer wel en wanneer niet?

Bovenstaande betekent natuurlijk niet dat je als vrouw helemaal niet aan intermittent fasting kan doen. Daarvoor zijn de voordelen te groot. Maar als je het doet zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden.

Zo wel

Sowieso is het belangrijk dat voordat je gaat vasten, je lichaam al gewend is aan het verbranden van vet in plaats van koolhydraten. Dat bereik je door heel matig te zijn met koolhydraten en je maaltijden voornamelijk te laten bestaan uit groenten, eiwitten en goede vetten. Niet meer om de 2 à 3 uur honger hebben, suiker makkelijk kunnen weerstaan en een constant energieniveau gedurende de dag zijn allemaal tekenen dat je lichaam goed is geworden in het verbranden van vet als voornaamste energiebron. Daarnaast is het belangrijk dat je regelmatig beweegt, niet te veel stress hebt en goed slaapt. Maak het ook geen wedstrijd om zo lang mogelijk te vasten, maar kijk juist hoe je de periode van vasten zo kort mogelijk kan maken, waarbij je toch resultaten merkt.

Beter van niet

Heb je hormonale problemen zoals een schildklieraandoening, onregelmatige menstruaties of ben je in de menopauze? Dan is het beter om voorzichtig te zijn met intermittent fasting. Ook als je zwanger wil worden of net een kindje hebt gekregen kan je beter even verre blijven van calorierestrictie.
Bovenal is het bij intermittent fasting belangrijk dat je goed op de signalen van je lijf let. Het moet makkelijk gaan, je moet je er goed bij voelen en het niet als een worsteling ervaren. Vasten gaat vaak het beste als het eigenlijk vanzelf gaat, doordat je een keer een maaltijd overslaat omdat je geen honger hebt of onderweg bent. Doe je regelmatig aan intermittent fasting en merk je dat je langzaam in gewicht aankomt, je spiermassa kwijtraakt, je slecht slaapt, je constant hongerig bent of menstruaties overslaat, dan is het beter te stoppen.

Lees ook

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

golden milk

Recept: Golden Milk

Heb je zin in een verrassende herfstdrank? Maak dan eens golden milk. Deze drank op basis van kurkuma en specerijen is romig, kruidig en zoet, yum! Snel met een dampende kop onder die deken en cocoonen maar.

Koolhydraatarm kruidenbrood

Wel brood eten maar dan zonder een lading koolhydraten? Probeer dan eens dit heerlijke kruidenbrood met courgette en rozemarijn.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.