Goede voornemens? Zo houd je ze vol!

Meer dan ooit mag er een nieuw jaar beginnen. Heb je al goede voornemens gemaakt? Met deze 3 tips lukt het om ze ook echt vol te houden!

Yes! Je hebt de kerstdagen hopelijk zonder al te veel perikelen overleefd en nu we de laatste dagen van dit belabberde jaar aftellen is het meer dan ooit een heerlijk moment om alvast vooruit te blikken. Ik vermoed dat je lijstje met goede voornemens dit jaar wat langer is dan normaal. Door al dat thuiszitten met de sportscholen dicht en de koelkast binnen handbereik zijn er waarschijnlijk meer kilo’s aangekomen dan je lief is. Of misschien ben je (meer) gaan roken en drinken. Ook op mentaal vlak zijn we met zijn allen voor heel wat uitdagingen gesteld. Dus kom maar door met die waslijst aan goede voornemens, 2021 wordt jouw jaar! Om te zorgen dat je je goede voornemens ook echt volhoudt hier drie handige tips.

Tip 1: Stel realistische doelen

Het probleem met goede voornemens is dat je elke jaar weer onhaalbare doelen stelt. Je weet eigenlijk bij voorbaat al dat je niet het kan volhouden, maar ja… het voelt gewoon zo lekker om een groots gebaar te maken. Je ziet jezelf al helemaal voor je; slanker, sterker, gezonder en blijer dan ook. Geholpen door het idee dat heel Nederland een fris begin maakt kom je vaak ook een heel eind. Totdat zo half januari je oude zelf met al zijn ingesleten gewoontes en voorkeuren, roet in het eten komt gooien. Kijk dus vooral eerst even goed in de spiegel voordat je je doelen bepaalt. Je kent jezelf, je leven en al jouw valkuilen als de beste.
Ben je aangekomen omdat je een emotie eter bent? Dan heeft het niet zoveel zin om te gaan diëten, vroeg of laat komt er een moment dat je emoties jou de baas zijn. Maak dan het voornemen om meer ruimte en tijd voor jezelf en je gevoelsleven te maken. Vaak volgt het gezonde eten dan vanzelf. Neem je ook niet voor om 5x in de week te gaan sporten als je dat nooit deed, dat houd je echt niet vol, 2x in de week wel.
Less is more! Kies 1 of 2 dingen waar je aan wil werken. Om je een voorbeeld te geven zelf wil ik in het nieuwe jaar eerder opstaan zodat ik even rustig kan douchen en me opmaken voordat mijn zoontje met een ongekende volharding mama, mama, mama begint te roepen. Oh ja en ik wil wat vaker in de natuur wandelen. That’s it! Saai maar overzichtelijk én haalbaar.

Tip 2: Neem een voorbeeld aan Japanners

Ok we borduren nog even verder op haalbare voornemens. Daarbij kan je een voorbeeld nemen aan de Japanners. Zij geloven niet dat grote en rigoureuze handelingen de weg naar succes zijn, maar juist de geleidelijke verandering. Ze hebben hier een mooie term voor: Kaizen. Het gaat uit van kleine verbeteringen die je elke dag door voert en daar gestaag mee door gaat. Na verloop van tijd kan je daar enorme veranderingen mee teweeg brengen die ook nog eens blijvend zijn.  Als het om gezonder en gelukkiger leven gaat zijn er duizenden manieren om goed voor jezelf te zorgen. Kijk elke dag hoe je het een mini beetje beter kan doen ten opzichte van gisteren, je zal versteld staan van de resultaten.

Tip 3: Begin nu!

En last but not least, waarom zou je wachten tot 1 januari? Begin gewoon lekker nu al met je goede voornemens. Dan loop je al lekker voor op de rest ga je superkrachtig het nieuwe jaar in. En onthoud: A little goes a long way.

Zet hem op en alvast een prachtig oud en nieuw gewenst!

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.