alcohol hormonen

Alcohol, dit doet het met je hormonen

Een glaasje op zijn tijd kan heerlijk zijn, maar alles met mate want alcohol heeft effect op je hormonen en maakt afvallen lastiger.

Wat kan je als vrouw toch af en toe vreselijk snakken naar een glaasje alcohol; bijvoorbeeld na een lange dag met de kinderen (is het al vijf uur), als je stijf staat van de stress op je werk, als je maar blijft piekeren, om vrij en onbevreesd seks te hebben in plaats van bezig te zijn met of je lichaam wel mooi genoeg is.  Of gewoon, om onder het genot van een glaasje, heerlijk bij te kletsen met je vriendin totdat je allebei bijna in je broek piest van het lachen.

Tja, een beetje alcohol op zijn tijd is niet erg, sterker nog, ik pleit wel voor heel af en toe een drankgelag. Mag ik dat zeggen op een gezondheidsblog? Ja dat mag ik zeggen 😊. Een avond doorzakken en de bloemen buiten zetten kan af en toe zo ontzettend bevrijdend zijn. Het leven is al serieus genoeg en gezond zijn betekent niet automatisch dat je nooit wat ongezonds mag doen, het gaat om de balans. Wel is het goed om te weten dat alcohol een serieus effect heeft op je lichaam en het dus belangrijk is dat je die balans goed bewaakt.  Zo is elke avond alcohol een glaasje drinken dan weer een minder goed idee, zeker als je wil afvallen of hormonaal niet lekker in je vel zit. Dat zit zo:

Alcohol en afvallen

We weten het allemaal, wil je een paar kilootjes afvallen dan kan je het beste een tijdje de alcohol laten staan want alcohol houdt je stofwisseling voor de gek. Je lichaam denkt dat er via de afbraakproducten van alcohol genoeg energie voor handen is en dat betekent dat je vet- en suikerverbranding een tijdje stil komen te liggen. Dus alles wat je eet bij dat glaasje wijn wordt niet verbrand maar sneller opgeslagen in een gezellig rolletje rondom je middel.
Maar dat niet alleen, alcohol maakt hongerig, kijk maar eens naar de drukte in het holst van de nacht bij menig cafetaria, toen Corona nog geen roet in het eten strooide. Dat komt omdat je bloedsuikerspiegel door het drinken van alcohol verstoord raakt, hij piekt om daarna heel snel te dalen en je daardoor zo hongerig als een wolf te maken. Die schommelende bloedsuikerspiegel verstoort ook weer je slaap en hoe minder je slaapt, hoe hongeriger je de volgende dag weer bent.  Verder komt er bij het drinken van alcohol meer dopamine vrij, deze neurotransmitter geeft je een blij en euforisch gevoel, maar maakt je brein ook een rupsje nooit genoeg. Je kan dan moeilijker stoppen na het tweede glaasje en wil meer, meer, meer ook als het om eten gaat, de rem is er simpelweg af. Dus over eet je je makkelijker aan chips, patat of wat er maar voor handen is.

Ben je aan het afvallen en wil je af en toe toch drinken? Drink dan nooit op een lege maag en zorg dat je maaltijd vooral vetten en eiwitten bevat. Die houden je bloedsuikerspiegel stabieler en worden minder snel in vet omgezet dan een maaltijd vol koolhydraten. Kies ook het liefst voor drankjes waar zo min mogelijk suiker in zit, dus geen mierzoete cocktail maar een gin-tonic light, een wodka met water en citroensap of een droge witte wijn.

Alcohol en je hormonen

Heb je last van PCOS, PMS of zit je in de overgang? Dan is het regelmatig drinken van alcohol echt geen goed idee. De bloedsuikerschommelingen die het geeft verstoren je hormoonhuishouding nog verder. Naast dat het stemmingswisselingen kan verergeren, moet er telkens veel insuline aangemaakt worden, waardoor je cellen er op den duur een beetje resistent voor kunnen worden. Vooral bij PCOS is dat niet gunstig, hoge insuline gehaltes kunnen de eierstokken aanzetten tot het maken van nog meer geslachtshormonen zoals testosteron. Daarnaast zal je lever als je alcohol drinkt dat altijd eerst willen afbreken omdat het giftig is voor je lichaam. De afbraak van bepaalde typen oestrogeen blijft daardoor liggen, waardoor minder gunstige typen van oestrogeen weer opgenomen worden in je lichaam in plaats dat ze via je ontlasting je lichaam verlaten. Op die manier kan het oestrogeendominantie in de hand werken met alle gevolgen van dien. Vaak merk je het ook wel als je heel hormonaal bent en net te veel drinkt, dat kan eindigen in een hysterische huilbui of flinke ruzie. Dan doe je er eerder goed aan met een braaf kopje kruidenthee en je favoriete serie onder een dekentje te kruipen. Geniet dus maar wel met mate 🙂

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

cafeïne oogserum

Cafeïne Oogserum DIY

Van Cafeïne krijg je niet alleen een opkikker, het maakt ook korte metten met wallen en donkere kringen onder je ogen. Maak je eigen cafeïne oogserum!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.