Kans op zwangerschap vergroten, zo doe je dat | Krachtvoer voor Vrouwen
vruchtbaarheid

Kans op zwangerschap vergroten, zo doe je dat

Wil je zwanger worden? Met deze tips geef je moeder natuur een zetje in de rug en ondersteun je je vruchtbaarheid.

Heb je een kinderwens, dan kan je vaak niet wachten om zwanger te worden. In jouw maand zijn er ineens 2 hoogtepunten; je eisprong en het moment dat je menstruatie wel of niet doorzet. Vrijen krijgt ook ineens een heel andere, bijzondere lading.
Wil je moeder natuur een zetje in de goede richting geven? Dan zijn er een aantal dingen waar je op kan letten om je vruchtbaarheid zo optimaal mogelijk te ondersteunen.

Zo doe je met slimme voeding, een gezonde leefstijl en inname van specifieke supplementen je lichaam een groot plezier. Oh ja en je man mag je natuurlijk ook niet vergeten, ook zijn gezondheid is van invloed. Hier de belangrijkste punten op een rijtje:

 

Ovulatie tracken en vrijen maar

Allereerst wil je natuurlijk precies weten wanneer je eisprong is, want in de vijf dagen voor je eisprong en op de dag zelf is de kans het grootst dat je zwanger wordt. Dit komt omdat spermacellen wel 5 dagen kunnen overleven en je eicel maximaal 1 dag.
Je kan ervoor kiezen om op die dagen elke dag te vrijen, maar voor de spermakwaliteit is om de twee dagen vrijen beter.
Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt zo’n 28 dagen, de eisprong treedt dan op rond dag 14. Er zijn verschillende manieren om je eisprong op het spoor te komen.  Zo is je afscheiding rond je eisprong dunner en bijna doorzichtig, een handig foefje waardoor spermacellen makkelijker je baarmoeder en eileiders kunnen bereiken. Je kan ook last hebben van een beetje buikpijn of een zwaar gevoel in je buik.
Wil je het wat nauwkeuriger in de smiezen hebben dan is een menstruatie app heel fijn. Hiermee kan je jouw cyclus keurig bijhouden, inclusief symptomen en de momenten waarop je gevreeën hebt. De app voorspelt dan op basis van je gegevens jouw volgende eisprong.
Uiteindelijk is meten echt weten, zeker als je cyclus onregelmatig is. Twee dagen voor je eisprong wordt er een grote hoeveelheid luteïniserend hormoon aangemaakt, wat je eierstokken stimuleert om de eicel af te geven aan de eileiders. Dit hormoon is terug te vinden in je urine en met een ovulatietest kom je deze piek op het spoor. Je weet dan precies dat je eisprong in aantocht is. Je kan op dag 10 van je cyclus (gerekend vanaf de 1ste dag van je menstruatie) beginnen met testen.

Voeding

Voeding staat niet alleen aan de basis van je gezondheid en welzijn, het heeft ook een effect op je hormoonhuishouding en vruchtbaarheid. Wist je bijvoorbeeld dat te veel cafeïne de spiertjes in de eileiders laat verslappen? Hierdoor kunnen ze moeilijker het eventueel bevruchte eitje vervoeren naar de baarmoeder waar het moet innestelen. Voor je man geldt dat zijn voeding effect heeft op de kwaliteit van de zaadcellen. In de regel wil je zo vers en onbewerkt mogelijk eten. Dus geen pakjes en zakjes maar gewoon maaltijden die je zelf klaarmaakt, zodat je weet wat erin zit. Daarbij zijn vooral goede vetten, langzame koolhydraten en voldoende eiwitten van belang. Suiker, witmeelprodukten, lightproducten met aspartaam en alcohol kunnen jullie het beste zoveel mogelijk links laten liggen. Wat fijn is om daarbij de 80/20 regel te gebruiken. 80% van de tijd eet je gezond en in die overige 20% bouw je ruimte in om lekker te snacken of te snoepen. Zo voorkom je schuldgevoelens over je voeding en houd je deze gezonde leefstijl moeiteloos vol.

Wel:

  • Goede vetten: olijfolie, roomboter, kokosolie, avocado’s, ongebrande noten, zaden en pitten
  • Vette vis 2x per week; zalm, haring, makreel
  • Groenten, 300 tot 500 gram per dag
  • Langzame koolhydraten; havermout, quinoa, zoete aardappel, zilvervliesrijst, boekweit, wilde rijst, pompoen, speltbrood, groenten
  • Voldoende eiwitten: eieren, biologisch vlees, vis, noten, zaden, tempé, tofu, (plantaardige) eiwitpoeders

Niet:

  • Te veel cafeïne uit koffie, cola en zwarte thee (niet meer dan 2 kopjes koffie of andere cafeïne houdende dranken op een dag)
  • Roken
  • Ongezonde vetten in gefrituurde snacks, koekjes en chips

Vitamines

Vitamines en mineralen zijn naast vetzuren en aminozuren onmisbaar voor een gezonde hormoonhuishouding en het ondersteunen van je vruchtbaarheid. Natuurlijk krijg je ze al via je voeding binnen, maar een supplement is een fijne en handige aanvulling om zeker te weten dat je alles binnenkrijgt.
Daarbij is het ene supplement het andere niet. Je wil dat de vitamines en mineralen optimaal opneembaar zijn in de juiste dosering, zodat je lichaam er echt iets mee kan. Je kan daarvoor een multi nemen, of nog beter een supplement gebruiken wat precies bevat wat je nodig hebt in deze fase.  Zo heeft Proceive een productlijn die op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek speciaal is samengesteld voor vrouwen én mannen met een kinderwens.
De producten bevatten precies die stoffen die jouw lichaam, en dat van je partner, nodig heeft voor de conceptie. Denk aan een combinatie van foliumzuur (in de goed opneembare vorm L-Methylfolaat), vitamines, mineralen, aminozuren, CO-Q10 & Omega 3 DHA.  De capsules bevatten geen conserveringsmiddelen of vul- en bindmiddelen en zijn veilig in gebruik.

Stress met mate

Met een beetje stress is niet niks, sterker nog dat heb je nodig. Zo zorgt het stresshormoon cortisol dat je in de ochtend wakker en actief wordt en je dag kan beginnen.  Langdurige stress, daar is waar het mis gaat.  Je lichaam is daar simpelweg niet zo goed tegen bestand. Stresshormonen blijven bij aanhoudende stress in je lichaam circuleren en zorgen dat andere systemen tijdelijk op een lager pitje draaien zoals je spijsvertering, maar ook je hormonale stelsel wat betrokken is bij je eisprong en cyclus. Daarom lees je ook vaak dat stress je vruchtbaarheid in de weg kan zitten. Daar zit hem nou net het lastige punt. Want zeker als het zwanger worden langer duurt, geeft dat onvermijdelijk stress, waar je vervolgens nog meer stress van krijgt omdat je weet dat stress niet goed is.
Zorg dat je uit die cirkel (mindfuck) blijft. Ervaar je stress rondom het proces van zwangerschap of zijn er andere omstandigheden in je leven die je net nu veel zorgen baren?
Probeer niet de stress weg te denken dat gaat je niet lukken. Wat wel helpt? Extra inzetten op dingen die je ontspanning geven. Hoe meer stress je ervaart, hoe meer stress verlagende dingen je er tegenover kan zetten. Denk; een lekker massage, een wandeling, naar de kapper, het maakt niet uit als jij het maar fijn vindt. Ook een zeer belangrijke stressverlager: praten over je problemen. Schroom niet om met je vrienden of vriendinnen te praten. De juiste mensen kan je vertrouwen en kunnen je helpen als je er even doorheen zit.

De meeste stellen worden binnen het jaar zwanger, is dat bij jullie niet het geval, dan kan je het beste naar de huisarts gaan. Je leeftijd speelt hierin ook een rol. Hou ouder je bent, hoe eerder je het beste aan de bel kan trekken. Zet hem op!

deel dit artikel

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
E-mail
Ook interessant

Vergelijkbare artikelen

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

En ontvang elke maand de beste insider tips & tricks op het gebied van natuurlijke gezondheid.

Deze website maakt gebruik van cookies om de website ervaring te verbeteren.