Pijn bij het vrijen? Oorzaken en tips | Krachtvoer voor Vrouwen

Pijn bij het vrijen is niets iets wat je even bij de koffieautomaat bespreekt, toch hebben heel veel vrouwen er mee te maken en echt niet alleen als je in de overgang bent en de slijmvliezen van je vagina droger en dunner worden. Veel jonge vrouwen kampen er net zo goed mee.

Het gekke is dat je het als vrouw vaak gewoon verduurt; tja het doet een beetje pijn maar goed even tandjes op elkaar en daar gaan we. Ik vraag me af of mannen zich ook zouden verbijten elke keer dat de seks pijnlijk is, waarschijnlijk niet.
Vaak wil je de sfeer niet doorbreken of sta je er niet eens meer bij stil en heb je het gewoon geaccepteerd als iets wat erbij hoort. Dat is echt zonde want ongemerkt kan die pijn ervoor zorgen dat je steeds minder zin en plezier in seks krijgt.
Je lichaam is niet dom en onthoudt het telkens heel goed als iets pijn doet en denkt; daar kan je maar beter bij weg blijven de volgende keer. Ik bedoel je gaat toch ook niet voor de lol je hand nog een keer op de kachel leggen als je je er al aan hebt verbrand.
Zo kan het zijn dat je op den duur veel minder openstaat voor seksuele prikkels van je partner en je zin in seks tot onder het vriespunt daalt.  
Je lichaam zet dan bij de eerste avances een cascade van reacties in gang. Zo kunnen je bekkenbodemspieren uit bescherming flink samentrekken (vaak voel je dit zelf niet eens). Ook is je vagina door de anticipatie op de pijn minder doorbloedt en daardoor minder vochtig. En zo kom je dus in een vicieuze cirkel terecht.

De oplossing? Stoppen! Niet stoppen met vrijen, maar wel stoppen met pijn ervaren en penetratie toelaten als je lichaam er eigenlijk nog niet klaar voor is.
Zo kan je de vicieuze cirkel van pijn doorbreken en je lichaam weer het vertrouwen geven dat het kan ontspannen en de ander kan toelaten.
Dat vergt moed en lef want ineens wil je anders gaan vrijen dan je altijd deed en zal je partner misschien wel even opkijken. Praat met elkaar en zoek samen naar nieuwe manieren. Door dit aan te pakken geef je je seksleven echt een boost, als zal het in het begin zoeken zijn.

Weet dat je vagina kan vrijen en hoort te vrijen zonder pijn. Wanneer je ontspannen en goed opgewonden bent zorgt je lichaam dat je er écht klaar voor bent.
 Je vagina wordt dan een stukje langer en helemaal achterin zelfs een stukje wijder, alsof het een tentje opzet. En net als een man heeft jouw vagina ook zwellichamen die fungeren als een mooi, dik stootkussen. Ze lopen vol met bloed en zorgen daarmee meteen ook dat je vagina goed vochtig wordt.
Je kan je vast ook nog wel keren herinneren dat je wel bloedje opgewonden was en alles van een leien dakje liep. Hoe wild het er ook aan toeging, jouw vagina kon het handelen.

Zoals je ziet spelen je ervaringen op het gebied van seks een grote rol, niet alleen ervaringen met je partner. Maar het kan ook zijn dat je in het verleden nare dingen hebt meegemaakt die je angstig maken voor seks.
Of misschien was seks en lichamelijkheid in je opvoeding wel een groot taboe, waardoor je altijd een rem ervaart en de opwinding niet makkelijk komt.
Wil je hieraan werken? Geef jezelf tijd en ruimte en gun het jezelf om grenzen te stellen en dingen anders te doen.  Zo kan je samen met je partner bouwen aan nieuwe manieren van samenzijn.

Naast deze vicieuze cirkel van het anticiperen op wat er komen gaat, zijn er ook lichamelijke oorzaken die je pijn bij het vrijen kunnen geven:

Vaginale droogheid door weinig oestrogeen

 

De slijmvliezen in je vagina staan sterk onder invloed van je hormonen en dan in het bijzonder oestrogeen. Oestrogeen houdt je slijmvliezen soepel en sterk.  Tijdens je menstruatiecyclus, maar ook in de overgang en bij het geven van borstvoeding kan de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam wisselen en dat kan je dan ook direct merken aan je vagina.

Menstruatiecyclus

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de menstruatiecyclus dan is er in de eerste helft relatief veel oestrogeen aanwezig. Oestrogeen zorgt er onder andere voor dat je baarmoederslijmvlies mooi dik en fluffy wordt om een eventueel bevruchte eicel in te laten nestelen.
In de eerste twee weken na je menstruatie zijn je slijmvliezen down under dan ook vaak wel ok. Vooral in de tweede helft kan je soms merken dat het allemaal wat droger wordt. Dan neemt de hoeveelheid oestrogeen af en neemt het hormoon progesteron het over tot aan je menstruatie. We kennen allemaal wel het gevoel van een tampon inbrengen terwijl de boel zo droog is als de Sahara op een zonnige dag (auw!!!)

Borstvoeding

Tijdens je zwangerschap zat je bomvol met oestrogeen en misschien heb je dat ook gemerkt. Vaak zijn je slijmvliezen verre van droog  maar juist lekker vochtig en door de verbeterde doorbloeding in je vagina kan je sekslust ook nog eens een piek bereiken. Ik dacht zelf tijdens mijn zwangerschap: goh zo voelt het dus voor een man om je zo bewust te zijn van je geslachtsorgaan in positieve zin 😊

Als je net bevallen bent dalen de oestrogeenlevels ineens flink en als je dan ook nog eens borstvoeding geeft kan je vagina extra droog zijn. Waarschijnlijk heb je dan ook nog lang geen zin om te vrijen, maar die eerste keer vrijen na de bevalling kan een uitdaging zijn.

Overgang

Tijdens de overgang maken je eierstokken steeds minder oestrogeen aan, je vetcellen en bijnieren nemen gelukkig uiteindelijk een deel van de productie over. Maar het niveau zal wel lager zijn dan wat het in je vruchtbare jaren was. Veel vrouwen in de overgang krijgen dan ook met vaginale droogheid te maken. 

Pijn bij het vrijen door een schimmelinfectie

In je vagina leven allerlei micro-organismen zoals schimmels en bacteriën, dit noem je een vaginale flora. Ook als klinkt het een beetje raar of vies; bacteriën in je vagina, ze zitten er niet zonder reden en beschermen je vagina juist zodat deze gezond blijft. Zo zitten er voornamelijk melkzuurbacteriën in je vagina die zorgen voor een zuur milieu. En dit zure milieu houdt schimmels in toom. Door het wassen met zeep, maar ook door hormoon veranderingen en stress kan je vaginale flora verstoord raken. Schimmels in je vagina zien dan hun kans schoon, ze geven bij een overgroei een vlokkerige, witte afscheiding, jeuk, vaginale droogheid en een branderig gevoel, waardoor je ook pijn bij het vrijen kan ervaren.

 Lichen Sclerosis

Lichen Sclerosus is een vrij onbekende aandoening, maar niet minder serieus en daarom ook zeker belangrijk om te benoemen. Bij deze aandoening vinden er vergroeiingen plaats aan de buitenkant van de vagina(vulva) dit kan maken dat de vaginaopening veel kleiner is. Ook komt vaginale droogheid bij deze aandoening veel voor. Omdat Lichen Sclerosus vaak met heel kleine plekjes begint, wordt het in het begin niet opgemerkt. Het is dan ook altijd goed om bij regelmatige pijn bij het vrijen naar je huisarts te gaan.

Medicijngebruik

Heb je last van vaginale droogheid en slik je medicijnen? Neem dan zeker even goed de bijsluiter door van het medicijn wat je slikt. Veel medicijnen hebben als bijwerking droge slijmvliezen, je kunt dan een droge mond krijgen, maar dus ook een droge vagina. Vooral antidepressiva en medicijnen tegen allergieën staan erom bekend. Bij het ondergaan van een chemokuur hebben je slijmvliezen ook flink te lijden.

Bepaalde ziektes

Bepaalde ziektes kunnen je slijmvliezen extra droog  maken zoals bijvoorbeeld nierziekten, endometriose, diabetes en het syndroom van Sjögren.

Andere mogelijke lichamelijke oorzaken van pijn bij het vrijen zijn: een soa, een te strakke hechting of littekenweefsel na je bevalling, een naar achter gebogen en gekantelde vagina of een verzakking van de baarmoeder.
Loop je al heel lang rond met pijn en vragen, schroom niet om naar je dokter te gaan. Hij of zij kijkt nergens van op en kan je onderzoeken op lichamelijke oorzaken of je doorsturen naar een seksuolooog. 

Tot slot 5 praktische tips die kunnen helpen bij pijn het vrijen

Tip 1: Optimaliseer je vaginale flora

Zoals je hebt kunnen lezen kunnen schimmelinfecties het slijmvlies van je vagina droog en schraal maken. Je herkent een schimmelinfectie aan een witte, brokkelige afscheiding vaak zonder specifieke geur. Ook jeuk komt veel voor. Er zijn producten op natuurlijke basis die snel en effectief de schimmels aanpakken. Vermijd bij een schimmelinfectie ook het eten van suiker, dit kan de klachten verergeren. Draag niet te strakke onderbroeken en het liefst van katoen.

Tip 2: Gebruik de juiste verzorgingsproducten voor je vagina

Als je last hebt van een droge vagina dan is het verleidelijk er van alles in of op te smeren.  Let goed op wat je gebruikt er zijn heel veel middelen op de markt en sommige verstoren je vaginale flora alleen nog maar meer. Ook veel glijmiddelen bevatten ingrediënten die je vagina meer kwaad dan goed doen.  Zelf ben ik fan van de producten van Multi-Gyn. Ze zijn op natuurlijke basis. Zo helpt de Liquigel goed bij vaginale droogheid en kan je het ook gebruiken als glijmiddel. Daar moet ik wel even bij zeggen dat het natuurlijk prima is om een glijmiddel te gebruiken, maar houd daarbij altijd goed in de gaten dat je lichaam en ook echt klaar voor moet zijn. Geef je vagina de tijd haar ‘tentje’ op te zetten.

Tip 3: Doe bekkenbodemspieroefeningen

Bekkenbodemspieroefeningen kunnen ervoor zorgen dat je vagina beter doorbloed is, hierdoor wordt je vagina makkelijker vochtig en kan je ook meer opwinding voelen. Je kan een paar keer per dag je bekkenbodemspieren 20x aan te spannen en ontspannen. Het voordeel van deze oefeningen is dat je ze overal met een stalen gezicht kan doen, niemand die het doorheeft. Als je niet weet hoe je deze spieren aan moet spannen: het zijn dezelfde die je gebruikt als je nodig moet plassen en het moet ophouden

Tip 4: Ontspan

Omdat pijn bij het vrijen ervoor kan zorgen dat de spieren rond je vagina zich aantrekken is het belangrijk je zoveel mogelijk te ontspannen. Niet alleen tijdens de seks maar ook in je dagelijkse leven. Als je lichaam ontspannen is, kun je de seks makkelijker toelaten. Zoek naar bezigheden die jou ontspanning geven. Zo heeft sporten vaak een positieve invloed, omdat het de doorbloeding in het hele lichaam verbetert, maar ook helpt om stresshormonen af te breken. Wandelen, fietsen, zwemmen, fitness, yoga de mogelijkheden zijn eindeloos. Zoek een vorm van bewegen die je goed kan volhouden. Ook meditatie en mindfulness kunnen je helpen om beter te ontspannen.
Heb je het vermoeden dat je bekkenbodemspieren heel gespannen zijn, bezoek dan eens een bekkenbodemfysiotherapeut. Deze is hierin helemaal gespecialiseerd en kan de spierspanning opmeten en je oefeningen meegeven. Het kan een wereld van verschil maken.

Deze website maakt gebruik van cookies om de website ervaring te verbeteren.