De schone slaapster

De schone slaapster

Doornroosje had het goed voor mekaar, niks geen deadlines, jengelende kinderen of mantelzorg. Nee hoor, die lag gewoon een paar jaar heerlijk te pitten. Jaloersmakend toch? Met haar gezondheid zal het wel goed gezeten hebben, want slapen is essentieel om lekker in je vel te zitten. Het gaat daarbij niet alleen om hoe lang je slaapt; het is nét zo belangrijk dat je effectief slaapt. Wat er allemaal tijdens je slaap gebeurt en waarom vooral diepe slaap van belang is, lees je hier.

Soms lijkt het alsof je als een blok in slaap valt. Je doet je ogen dicht en voor je het weet gaan je luikjes weer open en is het ochtend. Toch val je nooit direct in een diepe slaap en slaap je ook niet de hele nacht aanéén ruk door. Je doorloopt telkens 4 slaapfasen waarin je geleidelijk steeds dieper in dromenland wegzakt. Alle slaapfasen bij elkaar worden een slaapcyclus genoemd.
In de 3defase slaap je het diepst, gevolgd door de laatste fase (de REM-slaap) waarin je droomt en je ogen flink heen en weer gaan.  De rest van je lichaam ligt er tijdens de REM-slaap wel stil bij. Gelukkig maar anders zou je alles fysiek doen waarover je op dat moment aan het dromen bent.
Zo’n hele cyclus met al die fasen duurt gemiddeld zo’n 90 minuten. Afhankelijk van hoe lang je slaapt, doe je dat rondje zo’n 4 à5x per nacht. Tussendoor word je telkens even wakker. Dat is een handig mechanisme van je lichaam om even te kijken of alles veilig is en je niet net toevallig naar de wc moet. Daarna doezel je snel weer weg en ga je hopla de volgende cyclus in. 

Je hersenen in de was

Alle slaapfasen zijn van belang, maar die van de diepe slaap steekt er toch wel met kop en schouders bovenuit. In deze fase worden groeihormoon, cortisol en testosteron aangemaakt.  Een heerlijk trio wat in de topsport als doping wordt gebruikt, maar wat jij dus gewoon ‘s nachts veilig en wel in je bedje aanmaakt. Die combinatie van hormonen zorgt onder andere voor het herstel van cellen die overdag beschadigd zijn, houdt je spiermassa en botdichtheid op peil en versterkt je immuunsysteem.
Daarnaast is er nog een heel bijzonder proces wat tijdens de diepe slaap plaatsvindt. Net zoals jij op nachtstroom jouw wasjes draait, gaan je hersenen zelf ook in de was. Echt. In de diepe slaapfasen wijken je hersencellen namelijk uit elkaar, zodat er met ritmische bewegingen hersenvocht tussendoor gepompt kan worden. Dit ‘wassen’ van je hersenen spoelt opgehoopte afvalstoffen weg en maakt dat je in de ochtend fris en fruitig wakker wordt.  Zaak dus om echt lekker en goed te slapen.

Verder op je leeslijstje vandaag