Uitleg ochtendritueel

Uitleg ochtendritueel

Door een krachtig ochtendritueel te doen sta je energieker op en houd je die energie ook gedurende de dag beter vast. De truc zit hem erin om je lichaam en je geest in de ochtend een kickstart te geven en in de avond juist te ontladen. In dit energieprogramma vind je daarvoor een handige ochtend- en avondroutine. Je kan de opties die aangegeven zijn meteen allemaal doen of aanpassen aan je eigen behoefte.  Doe er in de ochtend en avond in ieder geval minimaal 3 die jou het meest aanspreken.

Ochtendritueel:

Uitrekken in bed

Dieren en kinderen doen het nadat ze geslapen hebben; zich uitgebreid uitrekken en niet voor niks. Je uitrekken is eigenlijk een mini yoga sessie. Door al je spieren zorgvuldig te rekken en te strekken, breng je het bloed en de lymfestroom op gang en wordt melkzuur wat zich tijdens de nacht in je spieren heeft opgebouwd afgevoerd. Je verdrijft daarmee de slaap uit alle hoekjes en gaten. 

Bed opmaken

Eenmaal uitgerekt en wel, is het tijd uit bed te komen en je bed ook meteen op te maken. Je bed opmaken en je kussens opschudden is een kleine daad van liefde namens jezelf. In de avond is het veel fijner om in een net opgemaakt bed te stappen in plaats van tussen de rommelige lakens. Hoe schoner, rustiger en netter je slaapkamer is, hoe sneller je daar in de avond tot rust kan komen.

3 kniebuigingen, 6 seconden op de plaats joggen

Eenmaal opgestaan helpt even kort en intensief bewegen om je lichaam en geest goed wakker te maken. Hierdoor gaat je hart harder pompen en stroomt er meer zuurstof naar je hersenen en spieren toe. Je lichaam maakt daardoor ook allerlei stoffen aan zoals cortisol en dopamine, die je van de slaap- in de doe-stand zetten.

Droog scrubben

Droog scrubben is niets anders dan je huid scrubben met een sisal handschoen. Het geeft je een energieboost omdat het de lymfestroom op gang brengt. Lymfevaten liggen heel dicht onder je huid, ze vervoeren afvalstoffen en zijn betrokken bij de afweer tegen ziektes en infecties. Lymfevaten hebben druk van buitenaf nodig om lymfevocht te kunnen vervoeren. Dat gebeurt onder andere door de druk die spieren er op uit oefenen als je beweegt, maar dus ook door de druk van een sisal handschoen. Voor het beste resultaat werk je van onder naar boven. Maak met de sisal handschoen zachte ronddraaiende bewegingen en werk langzaam richting je hart. Begin bij je rechterbeen en werk omhoog, doe vervolgens je linkerbeen en werk richting je rug. Doe dan je rechterarm, linkerarm, buik en borst.

Onder de douche: 3 doelen bepalen voor de dag

Dan is het tijd om lekker onder de warme douche te stappen en 3 doelen te bepalen die je vandaag wilt behalen. Dit geeft focus aan je dag, waardoor je je energie richt op de dingen die er echt toe doen. Ga maar na, hoe vaak verzand je gedurende de dag wel niet tussen alle mailtjes of verzoeken die jouw kant op komen, om aan het aan het einde van de dag te concluderen dat je met je eigen werk niets opgeschoten bent? Door doelen te stellen ben je constructief bezig in plaats van reactief. Deze doelen hoeven zeker ook niet alleen werk gerelateerd te zijn. Je kan je ook voornemen om beter op je ademhaling te letten, met aandacht bij je kind te zijn, je partner extra liefde te geven, regelmatig rustpauzes in te lassen enzovoort. 

Koud afdouchen

Dit is waarschijnlijk je minst favoriete onderdeel van je ochtendritueel maar wel de meest krachtige. Koud afdouchen geeft je een flinke energieboost omdat je door de blootstelling aan kou adrenaline en endorfine aanmaakt. Dat maakt dat je na een koude douche alert en wakker en tegelijkertijd ontspannen bent. Begin met de koude straal bij je voeten en werk omhoog net als bij het droog scrubben, let daarbij op je ademhaling. Door de kou heb je de neiging je adem in te houden en te gaan klappertanden, adem in plaats daarvan diep en rustig door, je zal zien dat je het dan veel langer volhoudt.

Lichaam bekloppen

Beklop na het afdrogen uitgebreid je benen, buik en armen met je handen. Dit kloppen activeert meridianen en laat de energie beter door je lichaam stromen. Je kan het ook goed overdag doen als je merkt dat je energie wat wegzakt of je te veel in je hoofd zit.

Energy shot 

Nu je je lichaam hebt wakker gemaakt is het tijd ook je spijsvertering een seintje te geven dat de dag begonnen is. Dit energyshot met citroen, cayennepeper, gember en honing verwarmt je van binnenuit en stimuleert de aanmaak van enzymen zodat je de energie uit je voeding goed kan vrijmaken. Je maakt het door 1 glas lauwwarm water te mengen met het sap van een ½ citroen, een snufje cayennepeper, wat gemberpoeder (of verse gember) en een theelepel honing.